21.9.2011

Ihania kirjoja!

Pakko esitellä lahjaksi saamiani uskomattoman ihania kirjoja. Toinen siis Parolan Asema -blogin kirjoittajan Katja Rinkisen inspiroiva Vintagen viemää-kirja. Kirjasta löytyy 50 hauskaa ja upeaa vinkkiä mm. kodin sisustusesineiden luomiseen. Toinen kirja on taas Paumesin Pariisilaisten naisten koteja kuvaava, joka on täynnä herkullisia kuvia. Paumesin  kirjat kuuluvat ehdottomasti sisustuskirjojen eliittiin.


                   Tässä vielä muutamia kuvia Paumesin kirjasta:





                                        - Jaana

19.9.2011

Sadepäivien tuotoksia.

Pari keskeneräistä projektia on saatettu valmiiksi ja vähän muutakin. Sitä mukaa, kun saan jotakin valmiiksi, päässäni vilisee jo uusia ideoita, tosin useimmiten käy niin, etteivät ideat edes ehdi toteutumisasteelle asti. Joko luovun ideasta, keksin uusia juttuja tilalle tai sitten ihan vain laiskuus yllättää ja ne on niitä "sitten joskus" -juttuja.

Mutta tässä siis jo valmiita tekeleitä.

Kiinnitin kanaverkon rakentamaani vitriinin oveen.

Tilkkutäkki on valmis! Pohjana siis yksivärinen lakana, jonka päälle ompelin toisiinsa kiinnitetyt tilkut.

Kynttilänjalkojen uusiokäyttöä:

Kaappien kätköistä löytyi pari vanhaa lasista kynttilänjalkaa, joista toisen liimasin pikaliimalla lasipurkin jalustaksi...
...Ja toisen peltipurkin jalustaksi.
Löysin Tiimarin alehyllystä kynttilänjalan, jonka liimasin lautaseen ja sain hienon kakkuvadin! Hintaa tälle tuli siis 1,70 €. Tarjottavina äitini tekemiä herkkuleivoksia.


Tuoteliaita sadepäiviä mullekin toivotellen: Jaana

12.9.2011

Ullakon kuulumisia.

Pääsen taas pitkästä aikaa päivittämään blogia, kamerani kieltäytyi yhteistyöstä, mutta sisko saapui ja pelasti lahjoittamalla oman tarpeettoman kameransa! Kiitos siis siskoselle!

Ullakko alkaa ihan oikeasti olla kohta valmis! Seinät on maalattu ja tapetoitu, laminaatit laitettu, katto paneloitu ja sähkömies kävi viime viikolla asentamassa patterit ja pistorasiat paikoilleen. Toiseen huoneeseen tulee vielä kattoikkuna, joka odottaa paikoilleen laittoa. Siihen pitkälti vaikuttaa sää, eli tämä viikko ei vaikuta kovinkaan suotuisalta katon reiíttämiseen. Ikkunan asentamisen jälkeen pääsee paneloimaan loputkin katosta ja laittelemaan listoja paikoilleen.
Nyt kun remontti on noin loppusuoralla, olisi hirveä hoppu saada kaikki valmiiksi ja päästä sisustamaan.
Toivottavasti seuraava ullakko-aiheinen postaukseni kertoo jo huoneiden sisustuksesta.
Mutta vielä pitää malttaa pari viikkoa...ainakin.

Pojan huoneen seinä maalattin harmaaksi Tyrsky-nimisellä sävyllä.
Portaikko odottaa vielä kaiteiden valmistumista.
Tytön huoneen lattia on ilmaiseksi saatu poikaystäväni vanhempien vanha laminaatti. Tapetti on tytön itse valitsema Decor Maison-tapettimallistosta.

                                           -Jaana

24.8.2011

Sitten joskus.

Olen ollut viime päivien aikana kohtuullisen reipas ja saanut joitakin keskeneräisiä hommia valmiiksi, tai ainakin melkein. Myös ullakon remontti etenee hyvää vauhtia, mutta siitä lisää seuraavalla kerralla.

Sain laatat siskon avustuksella vihdoin paikoilleen (parin tunnin homma, jota venytin pari kuukautta, ennen kuin sain aikaiseksi). Maa on tosi savista, joten täytyy toivoa, että laattojen ansiosta kura ei enää kantaudu kenkien mukana sisälle asti.




Tilkkutäkkiäkin olen saanut ommeltua näin paljon valmiiksi. En laita vanua väliin ollenkaan, vaan ompelen yksivärisen lakanan toiselle puolelle. Sitten joskus.



Tein jämälaudoista ja vanhasta ikkunasta vitriinin. Kaapissa ei ole taustalevyä, vaan tapetti on vain niitattu taustalle. Kahvaksi pääsi laatikoiden kätköistä löytynyt vedin. Oveen olisi vielä tarkoitus virittää kanaverkkoa. Sitten joskus.



Maalasin paikallisesta osto- ja myyntiliikkeestä löytämäni rautasängyn mustalla spraymaalilla. Sänky ei ihan ole unelmien vanha rautasänky, mutta kelpaa oikein hyvin. Jospa sellainen unelma vielä löytyisi, sitten joskus.




Uudesta sängystä innostuneena päätin pyöräyttää koko olohuoneen järjestyksen uusiksi. En sitten huomannut touhutessani ottaa ennen-kuvia, mutta tältä siis olohuoneeni näyttää nyt. Haluaisin maalata seinät ja lattiat, sekä poistaa punaisen hallitsevan tapetin. Sitten joskus.







                                    -Jaana


Ps. Koneeni vetelee varmaan viimeisiään (niin kuin kamerakin) ja kuvien siirtäminen kesti ainkin pari tuntia. Pitäisi varmaan hommata uudet laitteet. Sitten joskus.






11.8.2011

Ullakon remonttia.

No niin, se on sitten jo elokuu ja tänään lasten koulut taas alkoivat.
Remontissa on nyt loppukiri meneillään. Kummasti nuo aikataulut venyvät, aluksi oli toiveissa, jos vaikka juhannukseksi valmistuisi ja sitten, jos ennen koulujen alkuja. No ihan ei ole valmista vieläkään, kun usein tulee jotain pieniä mutkia matkaan, jotka viivästyttävät valmistumista.
Nyt ollaan vihdoin päästy tekemään pintoja ja sähkömies on käynyt vetämässä sähköt ullakolle. Olen kitannut ja hionut ja kitannut ja hionut ja maalannut ja kitannut ja hionut. Pölyä kantautuu joka paikkaan ja toivon kovasti, että olisipa jo valmista. Mutta kyllä se tästä, päivä päivältä alkaa jo näyttämään paremmalta.






                                       -Jaana





17.7.2011

Piha.

Olen aika onneton pihahommissa ja ehkä pikkuisen laiskakin. Hiukan villiintynyt puutarha sopii minulle mainiosti. Vaikka olen asunut aiemmin monta vuotta omakotitalossa, niin vasta nyt parin kesän ajan olen tehnyt lähempää tuttavuutta kukkapenkkeihin. Kukkapenkkini eivät todellakaan kukoista ja haaveilenkin kivikkoisesta perennapenkistä. Haaveilen myös pienestä kasvihuoneesta, joka olisi tarkoitus toteuttaa ensi kesänä.

Jokin aika sitten teimme äidin ja siskon kanssa sementtilaattoja raparperinlehdistä, jotka tosin odottavat vielä omalle paikalleen pääsyä.











                                        -Jaana

9.7.2011

Peltipurkin muodonmuutos ja muuta askartelua.

Lomalla siis ja tuntuu, etten saa mitään aikaiseksi, mitä suunnittelin. Mihin ne päivät katoavat? Tosin olen mestari keksimään tekosyitä: joko on liian kuuma, eli ei jaksa, tai sitten liian kaunis ilma sisällä istumiseen. Jotain pientä olen sentään näpertänyt ja aloittanut yhden ikuisuusprojektin lisää.

Parilla eurolla ostamani peltipurkki sai helposti ja nopeasti uuden ilmeen paperin ja liiman avulla. Lopuksi tein terävällä naulalla reiän kanteen vedintä varten.




Eräänä päivänä vääntelin aikani kuluksi rautalankaa ja valmiin vääntelyksen maalasin vaaleanpunaiseksi jämämaaleilla.



Jo useamman vuoden ajan olen haaveillut tilkkutäkistä ja viimein sain hankittua kankaita lisää omien vanhojen palojen lisäksi. Kiitos myös äidille, jonka kankaanjämät sain viedä mennessäni. Palat leikkelin pikkuhiljaa sateisina päivinä ja nyt olisi ompelun vuoro. Ikuisuusprojekti tiedossa siis.



                                         -Jaana